Thursday, November 25, 2010

AT 10 SEN..!!

tajuk nak gah..cam nak wat pengumuman ape je..haha
sebenonye cmni..korg perasan x selama ni setiap kali nak mulakan entry baru je mesti aku bagi salam dulu kan..aku bagi camni..".....salam....."

ha..sebenonye entry kali ni nak cite pasal bagi salam la ni..korg penah dengo x sebelum ni kisah pasal bagi salam yang bebunyi cmni..waktu dolu2 zaman kite mude2 kan (hmm..skng dh tua ke??terpakse renung kembali..huhu..) femes tau kalau kite bagi mesej ke pe kan..ramai yang akan tulis cmni.."..akum@a'kum@semekom@dan sewaktu dengannye.."

so..dari situ la wujudnye kate kite xelok bagi salam dengan cara pendek camtu sebab ia adalah gelaran untuk orang2 yahudi untuk orang2 bukan yahudi yang bermaksud "BINATANG" dalam bahasa Ibrani..dan semenjak itu kita disarankan menggunakan "assalamualaikum w.b.t @ salam.."

ok..skang waktu petang tadi..aku terbace lak 1 berite terkini yang mengatakan bahawa sebenonye "salam" juga adalah tidak elok diguna pakai untuk memberi salam kepada orang lain..sebabnye??

sebabnye salam tu bermaksud :

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
 Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89) 


 so..secara kesimpulannye..daripada kita membawa maksud yang salah setiap kali kita memberi salam kepada umat Nabi Muhammad S.A.W..lebih afdal sekiranye kita kembali kepangkal jalan dengan menggunakan cara memberi salam yang asal iaitu "ASSALAMUALAIKUM W.B.T" iaitu memberi salam yang penuh..lebih selamat (^_^)

** ha..disini saye ingin memohon maap la ye kalo selama ni saye menggunakan perkataan salam tu bagi sesiape yang dah terlebih tahu berkenaan maksudnye itu..huhu..maapkan saye..saye xtau..

4 comments:

misz FaTiN said...

owh.. mcm itu ka..
fatin pun da slh la ni ek..

bantalbucuk said...

a'ah fatin..tapi tula bile banyak sgt pebdapat..lebih baik kita amek jalan selamat dengan bg salam yang penuh..=)

~farhana fabulous~ said...

ika syg ! u have been tagged !

Muhammad Zulhusmi said...

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".
Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

Surah Az-Zukhruf (43) ayat 89.

Ni direct terjemahan. Salam yang dimaksudkan adalah salam selamat tinggal merujuk untuk mereka yang berpaling dari ajaran Islam.

Salam dari segi bahasa sememangnya adalah bermaksud aman, selamat. Cuma dalam ayat Quran di atas, ia membawa maksud berlainan (salam selamat tinggal) berdasarkan situsi ketika tu.

So, tak salah kita taip salam untuk memulakan SMS, kerana ia juga boleh membawa maksud selamat datang, selamat dsb.

p/s: biasanya terjemahan Al-Quran yang didalam kurungan (*****) adalah tafsiran. Sebab tu kadang2 berlaku salah faham dalam memahami konteks ayat itu sendiri.

Thx komen post blog sy ^^