Monday, January 17, 2011

BINATANG BERNAMA TOKEK..

.........ASSALAMUALAIKUM W.B.T........... 

eh korang pernah dengar cerita pasal binatang bernama tokek ni tak ek..?? sebabnya kan..hari tu terbaca kat paper ada cerita pasal tokek ni..first time tu dengar kewujudan binatang ni..tak tahu la..kalau aku sorang je ke yang 'katak bawah tempurung' yang tak tahu pasal binatang ni kan..huhu..ke korang pon tak tahu juga tapi cover2 buat2 tahu..?? lebih baik ngaku..! hahaha..

- google image-

ha..bagi yang tak pernah tahu atau pernah tengok atau seangkatan dengannya..ni la binatang yang bernama tokek tu..dia macam cicak kan kalau kita tengok..tapi dia ada tompok2 pula kat badan dia..macam geli pon ada..macam cantik pon ada..hehe..

binatang ni kalau bagi sesiapa yang belum tahu..harga dia agak mahal..bukan agak mahal lagi kot..memang mahal yang teramat tau tak..?? kalau tak silap saya harga dia pada oktober 2010 berat seekor tokek yang lebih kurang 1kg boleh cecah sampai RM 12juta..uish mak aihh..!! mahal tu..boleh jadi jutawan sekelip mata je tu even ada seekor tokek je korang bela then jual..kaya wo0o0o..

mula2 aku confuse juga kenapa harga binatang ni pon boleh mahal sampai macam tu sekali kan..then aku kaji punya kaji..aku dapat tau binatang tokek yang korang geli2 kan ni..dia mempunyai khasiat korang tau..bak kata orang 'don't judge a book by its cover' ok..kan aku dah speaking..haha..tokek ni boleh menyembuhkan penyakit yang tiada ubatnya iaitu penyakit AIDS dan HIV..ha..kecil2 cili padi tau tokek ni..lepas tu kan..dia juga boleh menyembuhkan penyakit gatal2..tapi ni bukan gatal yang miang dok menggedik-gedik, mengurat sana sini tu tau..ni memang sakit yang gatal2 dok tergaru2 tu..jangan salah faham pula..sebab kalau gatal yang tergedik2 tu memang tak ada ubat..kawin je ubat dia..haha

pastu kan..dulu katanya binatang ni bukan binatang yang termasuk dalam golongan pupus..so..kalau tangkap ke bela ke jual ke binatang ni pon tak menjadi kesalahan..tapi kenapa sekarang bila dah semua orang berniaga binatang tokek ni..keluarlah satu undang-undang baru mengatakan bahawa LESEN UNTUK MEMILIKI TOKEK NI ADALAH DIWAJIBKAN..jadi kat sini dah timbulnya satu masalah iaitu bagi orang yang memang sejak dari dulu bela binatang ni dah jadi risau sebab tak memiliki lesen untuk memiliki atau membela tokek ni..diorang macam complaint balik la..ni apa yang aku baca dari paper hari tu la..hmm..rasenye tu jela kot yang aku tau dan aku dapat kaji sikit2 pasal binatang comel ni..erk...?? comel ke..?? lu pikirla sendiri bak kata nabil..hehe..

okla..selamat mengkaji juga..daa (^_^)

14 comments:

cik hani said...

sbb tu sktg ada org duk gil2 cari binatang ni.. sbb harga diaa

EJA said...

gelinya..belum pernah lagi nmpak depan mata...wa...barula saya tahu tokek ni penyembuh pnyakit aids..pattla byr mahal..

Muhammad Zulhusmi said...

oo.
ptt r de ayah kawan ritu dpt rm500000. bnda alah ni ghupenya..maleh nk tny kawan.

haha.skrg br tau..

thx 4 d info ><

Tokek Sabah said...

Salam.
mana ada lesen lagi untuk membela tokek ni? yang lesen tu mungkin untuk tokek yang di import dan bukan semua tokek itu rare atau nak pupus. Tokay Gecko dalam rumah pun kita boleh jumpa.

bantalbucuk said...

cik hani : a'ah..betul tu..harga dia memang tinggi kan..

eja : saya pon belum pernah jumpa depan mata lagi..pasal yang penyembuh aids tu xtau la betul ke tidak..tapi ramai yang cakap macam tu..huhu

zulhusmi : welcome..

tokek sabah : o0o0o yeke..xtau la pula macam tu..maaf la kalau saya silap..sebab saya tulis pun berdasarkan apa yang saya baca je..saya xtau kebenaran dia macam mana..

::deebaadeeboo:: said...

haha..pelik..but xsuke gile ngn type cicakkk !

misz FaTiN said...

rupe die mcm cicak.. eee... fatin benci cicak!!

bantalbucuk said...

diba : haha..memang pelik ba..tapi harga dia mahal tu..kaya2.. ;D

fatin : owh lupa pula fatin dah jadi pembunuh cicak aritu..hehe

oshin said...

geli sgt tgk bnda alah ney . kat ostel dulu berlambak lambak .

p/s; dtg terjah dari BL dan follow ;)

bantalbucuk said...

oshin : yeke?? kenapa saya tak pernah jumpa ek..hehe

sissyira said...

salam

tak suka la..huhu...

pernah tengok dlm rancngan fafau tu..

aleen aiden said...

mak aih,ade ke orang nak beli harga berjuta?klo beli kapal terbang ke,adela jugak kegunaan kan.hu3

HaNa HoNeY said...

haha
anda xkeseorangan
hana pown bru tau neyh
hahaha
gile la mahal gile bintg neyh

bantalbucuk said...

syira : xsuka sebab geli eh..? hehe

aleen : ha..tu la yang peliknya tu..mahal2 pon ada juga orang nak beli..dah minat kan..nak wat camne..huhu

hana : haha..selamat ada geng..;D