Sunday, January 9, 2011

CATUR BESTARI BAIK UNTUK MINDA..

...........ASSALAMUALAIKUM W.B.T................

korang pernah dengar tak pasal permainan catur bestari ni..?? permainan agak famous juga la..dia under johor corp dengan kfc holding kalau tak silap aku la..basic permainan ni lebih kurang macam saidina je sebab dia main baling2 dadu and bak kata orang ikut luck masing2..yela kot2 baling2 dadu je tak habis2 kena kat petak hilang giliran la kena bayar la apa la kan..ikut luck la tu kan namanya..tapi yang paling penting dalam catur bestari ialah how we manage our business..tu yang penting sebab kalau kita tersilap langkah kita boleh bankrup tau..dan kalau kita bijak menguruskan duit & bisness..uishh..kaye tuu..leh jadi jutawan..!

-google image-

eh..?? pe motif aku cerita pasal catur bestari lak ni tetibe..haha..tak adala..sebenonye tadi pagi aku masuk pertandingan catur bestari ni kat PICC,Putrajaya..jangan main2 peringkat kebangsaan wo0o0o..mesti rasa gah je kan bila sebut peringkat kebangsaan..padahal tak reti main pon..haha..aku pernah main sekali je sebelum ni time peringkat kebangsaan kat Persada Johor..tu pon 2 tahun dulu..so ingat2 lupa je main tadi..nasib baik la ada mamat dari USIM ni tolong2..kalau tak mati kutu la jawabnya main tadi..haha..dah la meja saya tadi semua nya lelaki..aku seorang perempuan..then diorang semua dah banyak kali main n practice..aku sorang je kot yang baru 2 kali main..tak practice lak tu..malu2..diorang semua teror2 kot..huhu

tapi kan tula..saya baru main 2 kali je permainan ni..dan dua2 game ni saya hanya mampu naik sampai laluan tijarah je..huhu..yela..cukup la dengan saya yang tak berapa nak tahu pasal saham ni kan..kalau yang dah biasa main diorang dah siap boleh hafal lagi dah nilai saham mana paling tinggi..yang mana paling rendah..time bila nak jual saham..syarikat mana yang kena beli..memang teror la kalau tengok cara diorang main..no wonder la diorang boleh sampai ke peringkat kebangsaan kan..

tapi betul la..permainan ni memang bagus untuk minda..kalau ada sesiapa yang belum cuba..sila la cuba main..memang mencabar..kebanyakan yang main catur bestari ni adalah daripada golongan2 yang suka berbisness dan pelajar2 yang ambil bahagian akaun..

ok la..tu jela nak share hari ni..selamat mencuba bermain..hehe..daa



p/s : laluan tijarah adalah laluan kedua yang boleh naik dari laluan pertama setelah mempunyai wang RM 30k tanpa hutang..
p/s/s : mamat USIM yang tolong aku tu..dia orang yang dapat paling tinggi pendapatan individu antara meja kitorang..berkat dia tolong aku kot..hehe

2 comments:

Enna Banana said...

enna org first main ni masa tahun 2009 dulu, masa game ni mula2 kuar, uitm ada buat tournament utk semua ipta/ipts kat pantai timur, enna dalam masuk top 10 jeh, ahahaha

bantalbucuk said...

wow..! teror nye cik enna..masuk top 10 tu..boleh bagi tips ni..hehe :D